Skocz do zawartości
IGNORED

Topowy głośnik wysokotonowy.


palton
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

michelangelo - to skąd bierze się break-up metalowych membran ?? Właśnie z tego że metalowa membrana jest sztywna i się nie ugina a próbuje się złamać.

Gdyby naprawdę się próbowała łamać, to po pewnym czasie takich prób by pękła. Widział ktoś pękniętą metalową membranę głośnika wysokotonowego?

 

Owszem, przy częstotliwości tzw. break-up dochodzi do powstania fali stojącej w membranie i być może dla wielkiego sygnału przy tej częstotliwości mogłoby dojść do jakichś odkształceń czy odklejenia cewki od membrany, jednak jest to już zwykle niesłyszalny zakres ultradźwiękowy, a na płytach CD nieobecny w ogóle, dla omawianego Seasa 27kHz. Dlatego jest to bardzo małe zmartwienie dla konstruktora. W zakresie słyszalnym membrana jest sztywnym tłokiem. Wpływ break-up jest dyskusyjny, możliwy co najwyżej przez intermodulację.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cechą dowolnego rezonansu jest to, że ośrodek rezonujący gromadzi energię - obojętne czy to rezonans elektryczny czy mechaniczny. Musi więc ona być dostarczana. Wprowadzenie w rezonans ośrodka o częstotliwości własnej 27kHz w przypadku sygnału audio jest praktycznie niemożliwe, gdyż taka składowa może się pojawić co najwyżej na transjentach, pod warunkiem odtworzenia jej w źródle i przeniesienia przez głośnik. Już nawet mi się nie chce wchodzić w dywagacje o dobroci układu rezonansowego, co się sprowadza do tego, że amplituda rezonansu zależy natężenia faki wzbudzającej - czyli ilości i amplitudy impulsów z okolicy rezonansu.

 

Ja tam wcale nie twierdzę, że ten Seas jest najlepszy. Esotar 2 pewnie co najmniej nie gorszy, a i w tytanie lub berylu by się coś ciekawego też znalazło. Ciekawą cechą Seasa jest to, że jak ktoś nie wie, a zaaplikować go odpowiednio, to nie wiadomo czy to metal czy tkanina.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]od taniutkiego Seasa. Muszę przyznać, że kilka ciekawych głośników pojawiło się w wątku i chciałbym je sprawdzić. Jednak do tej pory Seas jest jednym z najlepszych... nawet mi trudno przychodzi powiedzieć, że chyba najlepszy.

 

Palton, ja w końcu przebrnę przez weryfikację pomiarów do kórych dotarłem - róznych gwizdków i zamieszczę tutaj. Obiecane...

Niestety, jak zaczałem drążyć temat, wciągneło mnie to jak bagno...średnie też i nabieram ochoty na 'konstrukcję życia" - swój projekt :)

nie uprzedzając tabelki gdzie sobie punktuję w różnych kategoriach, z góry napiszę ze tendencja jest oczywista - te które wypadają najlepiej w pomiarach, mają też najlepsze opinie na podstawie odsłuchów, nawet od tych kórzy do pomiarów i fizyki czują jakąś dziwną odrazę :)

Po drugie - masz rację nie fascynując się cenami...są kompletnie niewspółmierne do przyrostu (czasem nawet nie korelują!) jakości szeroko pojętej reprodukcji.

 

A co najważniejsze - nawet tylko z grupy testowanej na zaph, ale oczywiście nie tylko - rzeczywiście, Palton, nie mijasz się z prawdą ani twardymi realiami. Seas 27/ jest jednym z najlepszych obecnie gwizdków, i jest to bezpieczny i rozsądny cenowo wybór dla brzmienia z najwyższej półki. Najlepszy...to lekka przesada :)

 

Wovo wydaje się przeżywać etap facynacji cenami i "legendami", rozumiem że jak się "w głowie" uzna że najdroższe wstęgowce, że metalowe kopułki, że taka czy inna technologia...ale ideałów (nadal) nie ma, a ze śledztwa wychodzi mi, że czesto różnica w cenie rzędu kilkudziesięciu a nawet kilkuset! dolców nie oznacza że coś gra lepiej, często jest to dopłata nie do brzmienia, a do możliwości zastosowania w ogóle - jeśli mowa o zachowaniu brzmienia z wysokiej półki! A czasem tylko do marki i "pozycji w hierarchii".

Wstęgi mają swoje plusy (skuteczność i rozciągnięcie w górę), ale mają też swoje minusy, ogólnie to błąd - uważam - zakładać stereotypowo że jedwabna kopułka za miękka a pierścieniowce coś tam coś tam a wstążka coś innego.

Fakty tego nie potwierdzają, a z przekonaniami nie chcę dyskutować.

Mnie jest wszystko jedno JAK jest zrobiony głośnik (wstęga, kopułka a jeśli tak to jaka). Ma mieć liniową charakterystykę, możliwie niskie zniekształcenia - z obu tych przebiegów wynika gdzie go można odciąć zeby zachować świetne brzmienie i odpowiednią skuteczność. Albo się nadaje (do danego projektu) albo nie.

 

Iceman007, masz rację pisząc że czasto ludzie mylą stosunkowo wysokie zniekształcenia wstęg za ich detaliczność, ale nie masz racji pisząc ze pierścieniowce mają wysokie zniekształcenia.

Żaden z tych pierścieniowców których przebiegom się przyglądałem - nie był "top of the top" jesli chodzi o zniekształcenia, ale ogólnie są jednymi z najlepszych w te klocki.

Ich ogólną wadą jest kiepskie rozpraszanie, zniekształcenia są raczej właśnie mocną stroną.

Chyba przeceniasz znaczenie "sztywności" w gwizdkach. Są takie ceramiczne...drogie w cholerę i...kiepskie w ostatecznym rozrachunku.

 

Stosunek sztywności/moving mass jest o wiele - tak przynajmniej wynika z danych pomiarowych - ważniejszy niż sztywność kopułki w oderwaniu od reszty parametrów.

 

Ale tak naprawdę to są problemy producenta.

Nas, klientów - nie powinny obchodzić technologie - tylko efekt końcowy.

 

Jancio

 

Ja tam wcale nie twierdzę, że ten Seas jest najlepszy. Esotar 2 pewnie co najmniej nie gorszy, a i w tytanie lub berylu by się coś ciekawego też znalazło. Ciekawą cechą Seasa jest to, że jak ktoś nie wie, a zaaplikować go odpowiednio, to nie wiadomo czy to metal czy tkanina.

 

Uhm. My odbieramy drgania, nie materiał drgający :)

Wysoki poziom zniekształceń niejako "zdradza" winowajcę. Ale jesli poziom znieksztalceń jest bardzo niski, to...nie odróżnisz.

Moja teza jest taka, że to nie materiał głośnika nadaje barwę dźwięku, tylko "bukiet zniekształceń".

Brak zniekształceń (nieistniejący ideał) nie miałby zatem swojego charakteru w ogóle - grałby idealnie wiernie.

Ten Seas ma naprawdę dobre zniekształcenia, w sensie że niskie ;)

Wiem że to bardzo nieaudiofilskie, nieromantyczne i niepopularne, ale tak to widzę.

Jedwabna kopułka z wysokimi zniekształceniami będzie szorstka i zapiaszczona, a nie "jedwabista".

Reszta to tylko...gra wyobraźni :)

 

Jancio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uhm. My odbieramy drgania, nie materiał drgający :)

Wysoki poziom zniekształceń niejako "zdradza" winowajcę. Ale jesli poziom znieksztalceń jest bardzo niski, to...nie odróżnisz.

Moja teza jest taka, że to nie materiał głośnika nadaje barwę dźwięku, tylko "bukiet zniekształceń".

Brak zniekształceń (nieistniejący ideał) nie miałby zatem swojego charakteru w ogóle - grałby idealnie wiernie.

Ten Seas ma naprawdę dobre zniekształcenia, w sensie że niskie ;)

Wiem że to bardzo nieaudiofilskie, nieromantyczne i niepopularne, ale tak to widzę.

Jedwabna kopułka z wysokimi zniekształceniami będzie szorstka i zapiaszczona, a nie "jedwabista".

Reszta to tylko...gra wyobraźni :)

 

Jancio

 

Pójdę trochę na skróty;

nie podzielam Twojego zdania odnośnie nieodbierania materiału drgającego. Każdy materiał oprócz lubianej przez nas sztywności przenosi w środku dźwięk z różną prędkością i w różnych miejscach membrany dźwięk ten pozwala sobie "wypełznąć" :) Tak jak zauważyłeś nieidealnie sztywny materiał membrany ściskany i rozciągany odkształca się i generuje dodatkowe fale charakterystyczne dla danego materiału oraz ich harmoniczne !. Brak liniowości prędkości membrany (losowe właściwości mechaniczne całego głośnika) w stosunku do "wzorcowej sinusoidy" generuje kolejne wypadkowe fale zwane dalej harmonicznymi!

 

Tak że mamy więcej rodzajów zniekształceń które dla uproszczenia wrzucamy do jednego wora co moim zdaniem utrudnia wyciąganie opinii o danym przetworniku.

 

Pewna ilość osób potrafi usłyszeć zastosowany materiał na membrany w sposób negatywny dla dźwięku. i obojętnie czy to jest beryl,tytan,aluminium, ceramika,tekstolit czy popularne "szmaty" (popularne są materiały o przerywanej strukturze tłumiące wewnętrznie fale np. celuloza, rochacell,etc.). Sam głośnik może mieć niskie harmoniczne (i dla tego jego wytworzenie ciężko zmieścić w 10$) ale mimo to daje swoją sygnaturę nie zachowując się poprawnie niknąc w torze ale stając się kolejnym instrumentem nie zawsze pasującym do utworu.

Do tego dochodzą jeszcze trudno kontrolowane interferencje na ściance przedniej kolumny i mamy miszmasz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Do tego dochodzą jeszcze trudno kontrolowane interferencje na ściance przedniej kolumny i mamy miszmasz.

Akurat te interferencje łatwo kontrolować (w granicach rozsądku) na etapie projektu i stosunkowo łatwo symulować oraz mierzyć.

W temacie zniekształceń przetworników producenci (nawet najznamienitsi) nabierają wody w usta i wolą obwieszczać przekraczanie kolejnych granic częstotliwości granicznych i mocy :). Może napuścić na nich UE z jakimiś standardami?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy srednicy cewki 44mm glosnika kopulkowego (DE500) breakup pojawia sie w poblizu 20kHz, to calkiem niezly wynik zwazywsze ze mozna uciac ponizej 1kHz. Typowy dzwoni juz przy 10kHz (D800). Jesli dodac do tego skutecznosc, zapas dynamiki i niewiele ustepujacy AMT wodospad to otrzymujemy topowy glosnik wysokotonowy,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-10804-0-69537600-1332779614_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem stałym czytelnikiem forum, choć sam nie piszę .

Ale akurat temat topowych głośników wysokotonowych szczególnie mnie interesuje, więc w kilku zdaniach podzielę się 25 letnim doświadczeniem.

Słucham głównie klasyki gdzie szczególnie istotna jest reprodukcja barwy w zakresie średnio i średnio-wysokotonowym. I najlepsze efekty słyszałem z kolumn wyposażonych w najlepsze miękkie kopułki wyprodukowane przez specjalistycznych producentów : Seas, Dynaudio, ScanSpeak.

Do tego aby usłyszeć hi-endowe wysokie tony potrzeba świetnego źródła ( CD poniżej 15kzł to za mało ... ) i wybitnie czysto grającego wzmacniacza. Absolutnie konieczne jest zastosowanie odpowiedniej jakości kondensatorów szeregowo podłączonych do głośnika wysokotonowego ( np. topowe Mundorfy ).

No i trzeba zadbać o odpowiednie zasilanie, odseparowanie obwodu zasilania od innych obwodów i zastosowanie dobrego kondycjonera, efekt oczyszczenia tonów wysokich przez zastosowanie odpowiedniego zasilania może być zaskakujący.

Kropka.

 

pozdrawiam

Wojteq

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pójdę trochę na skróty;

nie podzielam Twojego zdania odnośnie nieodbierania materiału drgającego. Każdy materiał oprócz lubianej przez nas sztywności przenosi w środku dźwięk z różną prędkością[...]

 

Przypuszczam że nie rozumiem co masz na myśli, więc prośba o doprecyzowanie.

Co oznacza - "materiał[...]przenosi w środku dźwięk z różną prędkością"...???

Środku czego? Prędkość..czego? Propagacji drgań w powietrzu? Doprecyzuj się, proszę.

 

A poza tym, wysokotonowiec to nie woofer. Tu nie ma dużych wychyleń, a co za tym idzie dużych sił działających na membranę...

Ba, nawet to co w wooferze pożądane - czyli mocno tłumiące zawieszenie, tu odwrotnie - jest niepożądane i niepotrzebne.

Wysokotonowiec nie ma za zadanie wprawiać w ruch dużej masy powietrza w krótkim czasie, on ma drgać z dużymi częstotliwościami na niewielkich wychyłach.

Tak jak misiomor napisał : "W zakresie słyszalnym membrana jest sztywnym tłokiem. Wpływ break-up jest dyskusyjny, możliwy co najwyżej przez intermodulację".

Dokładnie tak jest. Wychyły membrany są tak niewielkie(w przeciwieństwie do ich częstotliwości :), że pewnie powyżej pewnej granicznej sztywności - dalsze usztywnianie kopułki czy pierścieni - nie ma już sensu.

 

Pytanie - czy utwardzany jedwab zapewnia wystarczajacą sztywność?

Myslę że jak na obecne 'topowe granie" - tak. Taki n.p. SSpeak 6600 to jedwabna kopułka, jeden z topowych zresztą sspeaków. Słuchałem jej na co dzień grubo ponad trzy lata i nie dam sobie wmówić że to za miękkie żeby zaj...grać, czy że jakiś inny gwizdek (obecny) kładzie go na łopatki - na zasadzie różnicy klas. Nie twierdzę że to jakiś top czy referencja, że lepszego pod róznymi względami się nie znajdzie...oczywiście ze się znajdzie, w wybranych kategoriach. Rzecz w tym, że wygląda na to, że chwilowo mamy grupę "topowych" gwizdków, z czego żaden z nich nie odstaje jakoś na plus czy minus. Monitory lipińskiego pokazują że nawet najtańszy z tych, umownie najlepszych - poprawnie zaaplikowany gra świetnie(i brzmienie i pomiary, czyli nie jest to efekt "parzystych harmonicznych"), i niepotrzebna tu żadna magia, voodoo ani kopułka z rzadkiego metalu :)

Twierdzę po prostu, że myslenie "sztywniej=lepiej" może i sprawdza się w wooferach (ale i tu rzecz jest dyskusyjna, aluminium, kevlar czy inne "sandwitche" nie zmiażdżyły jakoś starej dobrej celulozy, żeby nie stwierdzić że nie dały rady zgnieśćnawet), ale myślenie o gwizdkach w kategorii sztywności w oderwaniu od masy drgającej, to chyba nieporozumienie.

 

Jancio

 

Żeby nie tak gołosłownie, trzy głośniki, ten sam przedział cenowy ($50-70), jedwabna kopułka, jedwabna hybryda kopułkowo-pierścieniowa, tytanowa odwrócona kopułka.

Cóż, blacha wypada wyraźnie gorzej, więc naprawdę trudno znaleźć obiektywne uzasadnienie dla poglądu o "lepszości metalu nad szmatą".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jakieś kontrprzykłady?

Seas o którym tyle tu się mówi też tu jest, i pokazuje że dobry głośnk jest dobry, i nie ma znaczenia ile kosztuje dla end-usera :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jancio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porownanie dwoch nalepszych wysokotonowek.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypuszczam że nie rozumiem co masz na myśli, więc prośba o doprecyzowanie.

Co oznacza - "materiał[...]przenosi w środku dźwięk z różną prędkością"...???

Środku czego? Prędkość..czego? Propagacji drgań w powietrzu? Doprecyzuj się, proszę.

 

 

 

Membrana to taki sam ośrodek jak np. powietrze w którym rozchodzi się dźwięk. Twarde materiały typu tytan , beryl mają dużo większą prędkość rozchodzenia niż w powietrzu. hałas od sąsiadów słyszymy np. dzięki temu ze w cegle też rozchodzi się dźwięk i przenika z jednego powietrznego ośrodka do drugiego.Siły działające na materiał mogą być źródłem dźwięku powstającym w nim np. kamerton. Oczywiście tego typu rezonanse w membranach nie są pożądane a mimo to powstają nawet w mocno stratnych "szmatach" używanych na kopułki.

 

 

Wysokotonowiec nie ma za zadanie wprawiać w ruch dużej masy powietrza w krótkim czasie, on ma drgać z dużymi częstotliwościami na niewielkich wychyłach.

 

 

Tylko dla tego ze ilość wysokich tonów w widnie słyszalnym jest niewielkim procentem i sygnały nie są na wysokich poziomach SPL

 

 

Tak jak misiomor napisał : "W zakresie słyszalnym membrana jest sztywnym tłokiem. Wpływ break-up jest dyskusyjny, możliwy co najwyżej przez intermodulację".

 

 

Tak jest tylko w teorii i taki głośnik jest bardzo pożądany. Poza tym ten sztywny tłok nie zawsze cały przemieszcza się liniowo (ma oscylacje) i to kolejne zagadnienia z którymi walczą producenci

 

 

 

Pytanie - czy utwardzany jedwab zapewnia wystarczajacą sztywność?

 

 

Kopółki jedwabne przypominają w zasadzie działania łopoczące flagi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Membrana to taki sam ośrodek jak np. powietrze w którym rozchodzi się dźwięk. Twarde materiały typu tytan , beryl mają dużo większą prędkość rozchodzenia niż w powietrzu.

Odróżniłbym tu tytan od berylu. Beryl to pierwsza liga prędkości dźwięku, na poziomie 12.7km/s, wyżej jest tylko diament czy inne wynalazki z węgla. Tytan ma ok. 5km/s a więc mniej więcej tyle co aluminium czy magnez. Dlatego właśnie berylowe kopułki mają break-up wyżej niż inne metalowe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

misiomor>>> te predkosci tycza sie rozchodzenia dzwieku po powierzchni membranki chyba .Bo jak wiadomo predkosc dzwieku w powietrzu to jakies 350 m/s.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słyszałem że kolega o nicku misiomor posiadł ogromną wiedzę z zakresu budowy kolumn, przetworników, ich wpływu na akustykę itd.

Ponoć jest to bardzo wysoki poziom tej wiedzy, wyprzedzajacy nawet wielu profesjonalistów.

Osobiście nie znam tegoż osobnika ale fajnie że są w Polsce takie osoby!

Pozdrawiam serdecznie.

Sly

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

misiomor>>> te predkosci tycza sie rozchodzenia dzwieku po powierzchni membranki chyba .Bo jak wiadomo predkosc dzwieku w powietrzu to jakies 350 m/s.

To miałem właśnie na myśli - prędkość rozchodzenia się dźwięku w materiale membrany. Kto wie zresztą czy beryl nie pada trochę ofiarą własnego sukcesu - cała membrana drga praktycznie w tym samym momencie, przez co fala w powietrzu od okolic cewki jest opóźniona względem emitowanej przez szczyt kopułki - dźwięk w berylu wyraźnie wyprzedza ten w powietrzu mimo że leci tak jakby pod kątem do kierunku promieniowania kopułki.

 

Stąd być może dość wcześnie zaczynający się roll-off na górnym krańcu pasma - w pomiarach Gravesena:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

berylowy Scan ma już konkretny spadek SPL na osi przy 20kHz, w odróżnieniu od wcześniej mierzonych kopułek tekstylnych. Z kolei niski amplitudowo break-up powyżej można próbować tłumaczyć strukturą sandwich aluminiowej cewki z wyraźnie różniącym się prędkością dźwięku materiałem kopułki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Membrana to taki sam ośrodek jak np. powietrze w którym rozchodzi się dźwięk. Twarde materiały typu tytan , beryl mają dużo większą prędkość rozchodzenia niż w powietrzu.

 

No tak, tak, oczywista.

I co z tego wynika praktycznego dla ucha słuchacza/mikrofonu pomiarowego?

Bo ekscytować się "z czego to jest zrobione", i jakie ma teoretyczne przewagi - jest fajnie, tylko czy to cokolwiek poprawia "co do zasady" w głośnikach?

Czy jest tak, że uzycie berylu powoduje niższe zniekształcenia/lepszą liniowość odpowiedzi?

Bo jeśli takiej zasady nie ma, jeśli w grupie "top end" masz zarówno szmaty jak blachy, i żadne z nich nie wybijają się jako grupa - to zwyczajnie szkoda czasu na takie dywagacje.

A jeśli jest, to wystarczy ją pokazać i mamy(wreszcie) odpowiedź na pytanie Paltona ;-)

 

Tylko dla tego ze ilość wysokich tonów w widnie słyszalnym jest niewielkim procentem i sygnały nie są na wysokich poziomach SPL

 

Ponownie, jakie to ma znaczenie - dlaczego?

Ważne że tak jest. Konstruując kolumnę nie będziemy dywagować "co by było gdyby", tylko liczymy obudowę i zwrotnicę opierając się na znanych faktach ;-)

 

 

 

Tak jest tylko w teorii i taki głośnik jest bardzo pożądany. Poza tym ten sztywny tłok nie zawsze cały przemieszcza się liniowo (ma oscylacje) i to kolejne zagadnienia z którymi walczą producenci

 

To świetnie, tylko my tu nie rozprawiamy o tym "jak zbudować idealny tweeter", w tym wątku staramy się ustalić które warto wziać pod uwagę budując kolumnę dającą dźwięk najwyższej próby.

 

Kopółki jedwabne przypominają w zasadzie działania łopoczące flagi

 

Auć...kopuła, nie półka.

A tak poza tym, dzięki za uświadomienie. Czy w związku z tym sugerujesz, że kopułki jedwabne są wyraźnie gorsze pod względem jakości dźwięku niż metalowe/ceramiczne?

Bo jeśli nie, to nie wiem po co tak się skupiać na tym "z czego" one są.

Albo jakaś grupa(konstrukcyjnie) jest wyraźnie lepsza od innej(pomiary, opinie userów i konstruktorów), albo skupmy się jednak na poszczególnych modelach, pod kątem dźwięku a nie zmartwień inżynierów-projektantów :)

 

Jancio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.>>>>>>>>>>>>>>>>>berylowy Scan ma już konkretny spadek SPL na osi przy 20kHz

 

 

Mialem jakis czas u mnie ten glosnikczek ,fajnie grajacy tylko wlasnie odnoslem wrazenie ze dzwiek z niego jakos gdzies sie konczy ,a powienen grac i brzmiec .Taki brak odechu ,moze to wlasnie spadek na osi.Granie tego glosniczka b.fajne ale kiedy zerkam na jego cene to juz takie fajne nie jest.

 

Nawet mam gdzies pomiary :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez tdrozd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najwyższą górę zawsze można podbić - sztuczkami w zwrotnicy czy w ostateczności jakimś łagodnym filtrem w preampie. Walka z break-up jest dużo trudniejsza.

 

Ciekawe że Audio przedstawiło dawno temu surowy pomiar wysokotonówki B&W 80xD i też był roll-off w najwyższej oktawie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najwyższą górę zawsze można podbić - sztuczkami w zwrotnicy czy w ostateczności jakimś łagodnym filtrem w preampie. Walka z break-up jest dużo trudniejsza.

 

Ciekawe że Audio przedstawiło dawno temu surowy pomiar wysokotonówki B&W 80xD i też był roll-off w najwyższej oktawie.

 

Kto to słyszy :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odróżniłbym tu tytan od berylu. Beryl to pierwsza liga prędkości dźwięku, na poziomie 12.7km/s, wyżej jest tylko diament czy inne wynalazki z węgla. Tytan ma ok. 5km/s a więc mniej więcej tyle co aluminium czy magnez. Dlatego właśnie berylowe kopułki mają break-up wyżej niż inne metalowe.

Dla tego mają wyżej bo są sztywniejsze

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie, którzy w życiu prawdopodobnie nie skonstruowali żadnego głośnika, o topowym jakim kolwiek nie wspominając, zabierają się za dyskusję, o czym, właśnie?

O maglu, Panowie, dyskutujecie podczas prania.

 

Słyszeliście coś, ja słyszałem że baba kupiła jaja na bazarze i stłukła.

 

Miękkie kopułki grają.

Twarde kopułki grają.

 

Ale jakie cewki je napędzają, w jakich obwodach magnetycznych pracują, w jakich warunkach, czym i jak nawinięte, jakie systemy redukcji zniekształceń mają, to już ni widu, ni słychu.

 

Żadna membrana nie zagra, bo w momencie jej klejenia powstanie bariera podatności i koniec pieśni.

Dopiero Japoniec jak coś wymyśli, jakąś metodę, na graficie, to przebije te 100 000 herców w dobrym wygaszaniu.

 

Bez Japońca, daleko nie zajedziecie w tych Waszych Haj Endach Panowie.

Ale nie chcecie się do tego za bardzo przyznać i kupujecie te śmieci od ściemniaczy.

 

Przepraszam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>>Misiomor

 

Ja oczywiście nie mam takiej wiedzy jak Ty, ale zastanawiam się jak można podbić zwrotnicą najwyższą górę, skoro zwrotnica tam nie sięga? Pytam serio, bo czasami sam takiego podbicia bym potrzebował.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiero Japoniec jak coś wymyśli, jakąś metodę, na graficie, to przebije te 100 000 herców w dobrym wygaszaniu.

[...]

Bez Japońca, daleko nie zajedziecie w tych Waszych Haj Endach Panowie.

Ale nie chcecie się do tego za bardzo przyznać i kupujecie te śmieci od ściemniaczy.

 

Bo jest taki problem logistyczny. Muzyki, i to dobrej, jest mnóstwo, i chcemy jej słuchać. A na czymś, od punktu w czasie [teraz] do punktu ["Dopiero Japoniec jak coś wymyśli, jakąś metodę"] żeby słuchać, to trzeba mieć na czym. Takie prawa fizyki. W oczekiwaniu więc na Japońca, tymczasem próbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie - które wysokotonowce, niezależnie od ceny - są obecnie(przed Japońcem), najlepsze. Albo, co z tego szajsu dostępnego na zakłamanym rynku, jest najmniej dziadowskie, jeśli tak wolisz.

Jak słusznie zauwazyłeś, wątek poszedł w buraki i zajął się rozbieraniem tweeterów na czynniki pierwsze.

Zaproponujesz jakiś głośnik, żeby grało świetnie, i nie przepłacić?

 

Przepraszam.

 

Ależ...

Jancio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>>Misiomor

 

Ja oczywiście nie mam takiej wiedzy jak Ty, ale zastanawiam się jak można podbić zwrotnicą najwyższą górę, skoro zwrotnica tam nie sięga? Pytam serio, bo czasami sam takiego podbicia bym potrzebował.

Może tak jak w aktywnych monitorach? ;) (nie tylko można coś podbić na górze, ale też odfiltrować dolnoprzepustowym, by nie było break-up metalowego gwizdka)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Kyle
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo jest taki problem logistyczny. Muzyki, i to dobrej, jest mnóstwo, i chcemy jej słuchać. A na czymś, od punktu w czasie [teraz] do punktu ["Dopiero Japoniec jak coś wymyśli, jakąś metodę"] żeby słuchać, to trzeba mieć na czym. Takie prawa fizyki. W oczekiwaniu więc na Japońca, tymczasem próbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie - które wysokotonowce, niezależnie od ceny - są obecnie(przed Japońcem), najlepsze. Albo, co z tego szajsu dostępnego na zakłamanym rynku, jest najmniej dziadowskie, jeśli tak wolisz.

Jak słusznie zauwazyłeś, wątek poszedł w buraki i zajął się rozbieraniem tweeterów na czynniki pierwsze.

Zaproponujesz jakiś głośnik, żeby grało świetnie, i nie przepłacić?

 

 

 

Ależ...

Jancio

W Europie ufam tylko Dynaudio.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... zastanawiam się jak można podbić zwrotnicą najwyższą górę, skoro zwrotnica tam nie sięga? Pytam serio, bo czasami sam takiego podbicia bym potrzebował.

Zwrotnicą pasywną - najlepiej wychodzi to kiedy mocno tniemy gwizdek L-pad'em. Można dać cewkę w szereg z rezystorem równoległym i jeszcze do tego mały kondek równolegle z rezystorem szeregowym, pod kontrolą porządnych symulacji. Pomaga tu też trochę indukcyjność cewki drgającej Levc. Przy wyższej efektywności kolumny jest trudno - z próżnego i Salomon nie naleje niestety.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
najlepiej wychodzi to kiedy mocno tniemy gwizdek L-pad'em

A jest sposób pasywny bez osłabiania reszty pasma? Z L-pad to trochę jak z osłabianiem średnicy w midwooferze (łagodniejszy i niższy filtr) aby "wzmocnić" bas.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwrotnica pasywna może niestety tylko ciąć (szerokopasmowo). Jedyny sposób to rezonansowe podbicie - np. kondem we współpracy z Levc, jednak stopni swobody jest mało, taki kond będzie robił też filtrację poniżej, zwykle za wysoko.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cholera, nie zabardzo znam slang elektroników. Czy ciąć gwizdek L-padem, to to samo co wytłumić wysokie tony?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mamy kolejny temat , który ciekawie się zapowiadał. Niestety zamiast wymiany doświadczeń na temat brzmienia hi-endowych kolumn w zakresie tonów wysokich zaczęto dyskutować o charakterystykach, break-up itp. technikaliach które melomana g....o obchodzą. Chyba piszący w tym wątku nie zauważyli, że to jest zakładka hi-end , a nie DIY !!!!

Zamiast kilku stron technicznego bełkotu zawartego w tym wątku wolałbym przeczytać jeden wpis kogoś kto na przykład porównywał brzmienie wysokich tonów w kolejnych wersjach Sonus Faber Guarneri ....

 

TUX

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.