Jump to content
IGNORED

Open baffle na aktualnie dostępnych głosnikach


slawek.xm
 Share

Recommended Posts

Rozumiem. Dotychczas miałem obudowę zamkniętą 75 litrów  z 12 calowym głośnikiem w szafce pomiędzy kolumnami i nie zwracałem na to uwagi. Przyjąłem za obowiązujący powszechnie obowiązujący mit, że poniżej 100Hz kierunkowość basu nie jest zauważalna. Przecież chyba dlatego taki bas na płytach winylowych jest już monofoniczny.

JAK FACET Z DWIEMA ZDROWYMI NERKAMI MOŻE NIE MIEĆ KASY NA AUDIOFILSKIE KABLE

TROLLE -istnieli zawsze, a przed wynalezieniem internetu wyżywali się na ścianach publicznych klozetów.

Link to comment
Share on other sites

41 minut temu, piramidon napisał:

Przecież chyba dlatego taki bas na płytach winylowych jest już monofoniczny.

Raczej zeby amplituda nie powodowala wyskakiwania igly z rowka 🙂

Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

Twórcy standardu THX określili tę granicę na 80 Hz. Sądzę, że Yamaha nie bez powodu wyprowadziła sygnał od progu 95Hz na zewnętrzny kanał basowy.

Zresztą każdy może sobie poćwiczyć w domu ze swoimi subwooferami. 

Ale jak wiadomo użytkownicy AS mają nadzwyczajne walory słuchowe. 

@piramidon Odgroda jest specyficznym źródłem dźwięku. Nie pompuje (bas ciśnieniowy) pomieszczenia odsłuchowego jak obudowy zamknięte czy BR. Ma określoną charakterystykę i da się czuć kierunek w zakresie basu. Ale głośnik w ścianie czy syficie, choć bliższy ideałowi to jednak nie odgroda w sensie tu omawianych konstrukcji (kawałka dechy). 

No i o kierunkowości. Robiłem ostatnio eksperymenty ze współpracą szerokopasmowca z wooferem. Ewidentnie podnoszenie podziału skutkuje rozmywaniem źródeł pozornych. W przyszłym tygodniu będę prawdopodobnie klepał dechy. Niestety będę musiał poczekać na woofery. Miałem pożyczone. Co do docelowych nie jestem przekonany. AD Dipole są praktycznie poza zasięgiem (czas). Do tego niby 15 cali a kosze różnią się wielkością 0,5-1cm i nawet śruby o kilka mm. Ale co wynikło z tych eksperymentów. Podział około 300Hz jest akceptowalny jeżeli centra głośników są od siebie nie dalej niż metr. Owszem, pamiętam również o stromości filtracji, fazie, otoczeniu... Dlatego trzeba poczekać na stabilną "dechę" i dopiero jakieś sensowniejsze badania. 

Natomiast subwoofer oddalony o kilka metrów i cięty na 200Hz to już porażka...

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Twórcy standardu THX określili tę granicę na 80 Hz

Ja mysle ze tworcy standardu poszli "troche" na kompromis w tej kwestii zeby certyfikat THX dobrze sie sprzedawal na malych pierdziawkach w marketach 😉 

Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

Mam pytanie w sprawi głosników wysokotonowych firmy Tonsil.

Czy którys z kolegów miał doczynienie z tytanowym głośnikiem wysoktonowym Tosila. Rzekomo najlepsza konstrukcja w latach 90-tych. Wszelkie opinie będą mile widziane. Chodzi oczywiści o odgrody.

Pozdrawiam

Zorge

Audiofilizm to: niewiedza dlaczego gra, a gra - pełnia szczęścia

Audioholizm to: wiedza dlaczego gra, a nie gra -dramat

Link to comment
Share on other sites

Trzeba rozgraniczyć dwie rzeczy - lokalizację źródeł przez słuchacza od tego, co jest w nagraniach. Konsensus, że sub to jest wszystko poniżej 80 ma związek z nagraniami - to znaczy przyjęło się, że poniżej 80Hz wszystko powinno być w środku czyli nie powinno być w tym paśmie różnic między kanałami. Przyjęcie niższego podziału spowodowałoby nierównomierny rozkład mocy i wręcz nie cała najniższa oktawa grałaby z suba. Natomiast lokalizacja rzeczywistych źródeł w przestrzeni to jest inna sprawa i raczej granica jest niżej, w okolicy 60Hz lub nawet niżej. 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, przemak napisał:

to znaczy przyjęło się, że poniżej 80Hz wszystko powinno być w środku czyli nie powinno być w tym paśmie różnic między kanałami

Starej daty realizatorzy z racji tłoczenia vinyla mają to zakodowane ale obecnie przy zapisie cyfrowym jest to nie istotne i ważniejsza jest wizja artystyczna muzyków. Taka np zabawa fazą, opóźnieniami w tym paśmie robią dużo fajnej roboty, lubię jak komuś się chce w tym paśmie poniżej chce również popracować

 

No ale jeszcze w studiu nagraniowym trzeba mieć jeszcze warunki co by materiał zapisywany poprawnie odsłuchać! Za tym duże pomieszczenia realizatorskie, największe monitory odsłuchowe i dopiero wtedy słyszy się co się produkuje. Takich dobrych dużych kubaturowo studiów jest bardzo mało 

Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, ASURA napisał:

Starej daty realizatorzy z racji tłoczenia vinyla mają to zakodowane

Nie. Dla winyla jest wyżej.

37 minut temu, ASURA napisał:

Taka np zabawa fazą, opóźnieniami w tym paśmie robią dużo fajnej roboty, lubię jak komuś się chce w tym paśmie poniżej chce również popracować

 

No ale jeszcze w studiu nagraniowym trzeba mieć jeszcze warunki co by materiał zapisywany poprawnie odsłuchać! Za tym duże pomieszczenia realizatorskie, największe monitory odsłuchowe i dopiero wtedy słyszy się co się produkuje. Takich dobrych dużych kubaturowo studiów jest bardzo mało 

Tak, zdarzają się tego typu poronione pomysły. Najczęściej u "producentów" muzyki klubowej, elektronicznej. Nie ma szans takiemu przetłumaczyć, że cokolwiek by sobie myślał i czegokolwiek by nie żądał, to czy chce czy nie w 90% sytuacji odsłuchiwania jego produkcji będzie ona reprodukowana na systemach z subami mono, więc bas mu zniknie. Ani duża kubatura ani największe monitory tu nic nie pomogą. No, ale jesteś znawcą, warto poczytać 😉

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, przemak napisał:

Nie. Dla winyla jest wyżej.

Tak, zdarzają się tego typu poronione pomysły. Najczęściej u "producentów" muzyki klubowej, elektronicznej. Nie ma szans takiemu przetłumaczyć, że cokolwiek by sobie myślał i czegokolwiek by nie żądał, to czy chce czy nie w 90% sytuacji odsłuchiwania jego produkcji będzie ona reprodukowana na systemach z subami mono, więc bas mu zniknie. Ani duża kubatura ani największe monitory tu nic nie pomogą. No, ale jesteś znawcą, warto poczytać 😉

Dla mnie używanie subów w dobrej jakości domowym systemie audio to jego downgrade a tylko jeden sub to jeszcze większa tragedia no ale się wraz z zdobywaniem doświadczeniem-osłuchaniem rozbestwiłem 😉 szczególnie spójnym time koherence który mało w których kolumnach jest z racji estetycznych, trudności i kosztowności wykonania realizowanym 

Tak że prostokątne „trumny" dalej rządzą u przeciętnego Kowalskiego no i dostawka pod butelki z piwem w postaci suba który schodzi na 50-60Hz bo tam jak zauważyłeś klubowi artyści? mają dużo do powiedzenia

Obojętnie jaki produkt wytwarzamy musimy wiedzieć komu on ma być przydatny

Czasem jednak w tej  klubowej muzyce zdarzają się perełki ale niestety trzeba się przedrzeć przez warstwę mułu a czasu coraz mniej żeby w każdym gatunku kopać diamenty

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, przemak napisał:

Możliwe. Wystarczy jednak, żeby choć raz miało to być odtworzone w klubie czy na koncercie i cały misterny plan...

To już problem po stronie artystów, producentów realizatorów, ze swojej strony w domu w ramach szacunku muzykom staram się zrobić jak najlepsze warunki żeby ich twórczość mogła rozwinąć skrzydła

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, Adi777 napisał:

Możesz napisać coś więcej? Ciekawi mnie temat subwooferów w stereo. Może być na priv.

Szkoda klawiatury a na PM nie będę jak to jest w zwyczaju komuś obrabiać d. jak co i u kogo słabo grało

 

Ad rem nie miałem a trochę już żyję usłyszeć spójnego dźwięku podkreślam w stereo z subami w systemie

Kino domowe to inna bajka, tam ma trząść a i tak to nie oddaje tego efektu jak się w ramach ćwiczeń na poligonie zdobywało z kałachem ziemiankę gdzie wrzucono petardy…

jednocześnie j*bnięcie a z drugiej strony tłumienie dźwięku przez ziemię i drewniane belki stropu przykryte ziemią no i na głowę Ci nikt nie sypie piachu 😉

Link to comment
Share on other sites

15 godzin temu, ASURA napisał:

Szkoda klawiatury a na PM nie będę jak to jest w zwyczaju komuś obrabiać d. jak co i u kogo słabo grało

Ale jesli wg Ciebie u kogos slabo gra, to piszac o tym nie obrabiasz przeciez komus d., lecz tylko wyrazasz swoja opinie co do jakosci dzwieku i ewentualnie opisujesz co nie tak bylo, w jakich jego aspektach, itp.

Link to comment
Share on other sites

15 godzin temu, ASURA napisał:

To już problem po stronie artystów, producentów realizatorów

Problem jest rozwiązywany przez monofonizację dołu. A jak ktoś uważa, że nie, to potem ma problemy i żadne to pocieszenie, że u kogoś fajnie, jak na openerze nie fajnie. 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

47 minut temu, Lutek napisał:

Ale jesli wg Ciebie u kogos slabo gra, to piszac o tym nie obrabiasz przeciez komus d., lecz tylko wyrazasz swoja opinie co do jakosci dzwieku i ewentualnie opisujesz co nie tak bylo, w jakich jego aspektach, itp.

jeśli krytykowany system kosztuje pierdylion złociszy a przy tym gościna gospodarza była na najwyższym poziomie to taka krytyka jest nieskazana 🙂

Link to comment
Share on other sites

25 minut temu, slawek.xm napisał:

jeśli krytykowany system kosztuje pierdylion złociszy a przy tym gościna gospodarza była na najwyższym poziomie to taka krytyka jest nieskazana 🙂

Ale gospodarz na odpowiednim poziomie intelektualnym i  kulturze osobistej, nie bedzie sie obrazal za slowa krytyki ze strony goscia (sluchacza), ktory nawet swoja opinie - co do jakosci dzwieku - jeszcze merytorycznie uzasadni. 

Edited by Lutek
Link to comment
Share on other sites

43 minuty temu, Lutek napisał:

ktory nawet swoja opinie - co do jakosci dzwieku - jeszcze merytorycznie uzasadni. 

czasami się nie do końca da to zrobić, tym bardziej , że może chodzić o gust

w takich sytuacjach trzeba by postawić dwa systemy w tych samych warunkach akustycznych i porównać 🙂

np "Fidelie" Witka napędzane Mephisto zagrały fajnie ale po chłodnej stronie mocy

i mimo, że doceniam jakość dźwięku i może się on podobać to nie jest to moja bajka 🙂

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Lutek napisał:

Ale jesli wg Ciebie u kogos slabo gra, to piszac o tym nie obrabiasz przeciez komus d., lecz tylko wyrazasz swoja opinie co do jakosci dzwieku i ewentualnie opisujesz co nie tak bylo, w jakich jego aspektach, itp.

Mnie tam słoma z butów nie musi wystawać, tak mnie w domu uczono. Wolę powiedzieć właścicielowi systemu w cztery oczy co mi się w nim podoba czy też nie.

Za to bardzo lubię chwalić dobre systemy, fakt  niewiele tego było bo mam upierdliwe ucho ale pisałem na forum i można poszukać jak ktoś koniecznie jest zainteresowany

 

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Lutek napisał:

Ale gospodarz na odpowiednim poziomie intelektualnym i  kulturze osobistej, nie bedzie sie obrazal za slowa krytyki ze strony goscia (sluchacza), ktory nawet swoja opinie - co do jakosci dzwieku - jeszcze merytorycznie uzasadni. 

Niedawno miałem przyjemność być zaproszonym przez Kolegę  @Grzegorz7 na odsłuch świeżo nabytych przez Niego głośników  w ramach jego przymiarek do "otwartoprzegrodowych"  zespołów głośnikowych. 

Rozmowa była szczera, pełna niekoherentnych opinii - bo to jest inna estetyka dźwięku do której jestem przyzwyczajony.

Jedno jest zauważalne od razu: słyszalna przestrzeń i lokalizacja źródeł dźwięku.

Nie Grzegorz mnie przekonał, nie jego uzasadnienie zakupu !

Przekonał mnie dźwięk z wybranych przez Niego głośników.

Piszę to z nutką zdrowej zazdrości.

JAK FACET Z DWIEMA ZDROWYMI NERKAMI MOŻE NIE MIEĆ KASY NA AUDIOFILSKIE KABLE

TROLLE -istnieli zawsze, a przed wynalezieniem internetu wyżywali się na ścianach publicznych klozetów.

Link to comment
Share on other sites

Załączam ranking głośników niskotonowych  15" ze strony jednego z większych sprzedawców.

Może pomoże komuś w szukaniu kompromisu  jakość- cena

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

JAK FACET Z DWIEMA ZDROWYMI NERKAMI MOŻE NIE MIEĆ KASY NA AUDIOFILSKIE KABLE

TROLLE -istnieli zawsze, a przed wynalezieniem internetu wyżywali się na ścianach publicznych klozetów.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, sebasbox napisał:

ale to jest ranking sprzedaży a nie jakości;)

Vox populi, vox dei

Ludzie zapewne analizują wartość przed zakupem

Edited by piramidon

JAK FACET Z DWIEMA ZDROWYMI NERKAMI MOŻE NIE MIEĆ KASY NA AUDIOFILSKIE KABLE

TROLLE -istnieli zawsze, a przed wynalezieniem internetu wyżywali się na ścianach publicznych klozetów.

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, piramidon napisał:

Vox populi, vox dei

z tym się nie zgadzam w ogóle, dlatego napisałem to co napisałem.

to że w Polsce np. Skoda będzie miała największą sprzedaż, nie znaczy że Skoda produkuje najlepsze samochody, co więcej myślę że do tego im naprawdę daleko;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.