Skocz do zawartości
IGNORED

Regulacja głośności -zrobić to dobrze, dyskusja


Shogun_
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, 

Chciałbym rozpocząć dyskusje na temat regulacji głośności. Jak najlepiej zrobić to w konstrukcji DIY i w miarę rozsądnym budżecie. 

 

Mówimy regulacja głośności myślimy potencjometr "niebieski ALPS RK-27"  niegdyś symbol wysokiej jakości

W praktyce wyprodukowywany w chinach ze sporą różnicą między kanałami. 

Problem z potencjometrami jest zawsze ten sam: różnica między kanałami zwłaszcza przy małych głośnościach 

 

Ostatnio na rynku pojawiły się potencjometry drabinkowe 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

tak naprawdę to przełącznik drabinką rezystorową . 

Moim zdaniem wieje biedą już na samym zdjęciu. Ale mniejsza o wygląd, rozwiązanie to wyeliminowało a w zasadzie zmniejszyło problem z nierównością kanałów. 

Problem zaczyna się po pewnym czasie kiedy z godnie z opinią użytkowników zaczynają się problemy ze  połączeniem i stykami wewnątrz przełącznika. Spotkałem się z taką opinią na kilku forach zarówno polskich jak i zagranicznych. 

Kolejną wadą jest takt iż używana jest drabinka rezystorowa więc sygnał przechodzi przez 20 rezystorów nie najwyższej jakości. 

W związku z powyższymi wadami stwierdziłem, że mam dwa pomysły aby zrobić to dobrze: 

1) shunt

image.thumb.png.6fb7856e20b890a8dace62e699f157be.png

źródło grafiki 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tu pomysł jest mam taki aby zrobić shunt na przekaźnikach kontaktronowych które są tanie, przy małych prądach nie zużyją się nigdy. 

Wady: użycie aż 20-24 przekaźników kontaktronowych na kanał więc zajmie to trochę miejsca. Cenowo wyjdzie ok 150 zł za dwa kanały na porządnych rezystorach.

Plan mam taki aby zwykły tani potencjometr wyprowadzić na panel. Potencjometr podłączyć do ADC uC i z uC wystosowywać przekaźniki

2) potencjometr cyfrowy

Podobnie ja w przypadku shunta wyprowadzić potencjometr podłączony do ADC i z uC sterować potencjometrem cyfrowym.Zaletą jest mało miejsca zajmowanego przez układ. Pieniężnie wyjdzie bardzo podobnie w zależności jaki potencjometr zastosuje. Z drugiej strony mam wątpliwości co do cyfrowych potencjometrów ale może nie słusznie  

 

Jak myślicie którą drogą pójść ? 

Jakie są wasze przemyślenia ?  

 

 

image.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Shogun_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dwa do potęgi osiem przekaźników daje 256 różnych poziomów głośności. 

Ten shunt to generalnie dobry pomysł. 

Przy podejściu 2^8 musisz trochę przemyśleć "kolejność" załączania i rozłączania. Albowiem optymalne nie jest ani break-before-make, ani make-before-break, a właśnie coś "pomiędzy".  To można w oprogramowaniu sprytnie uwzględnić. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez zjj_wwa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki zjj_wwa ale wówczas robię własnego DAC`a, myślałem o tym by zawsze był jeden rezystor do masy ale w sumie może to nie jest głupie aby zrobić własnego ala DAC`a

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że trzeba bezie kupić pudło rezystorów, żeby precyzyjnie dobrać pary. Obawiam się, że bez dopasowaniu jeden z kanałów bezie cichszy przy niektórych głośnośćiach.
Regulator cyfrowy jest pozbawiony tej wady.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ivan Nikitin myślałem o precyzyjnych rezystorach 0.1% wówczas odpada ten problem a cenowo nie robi się kosmos jeśli nie robisz tego masowo. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@yacool1975 Tam pomysł bym aby robić potencjometr mechaniczny z kontaktronami poprzez umieszczenie magnesu na osi potencjometru i okazało się że sporo wyszło sporo problemów mechanicznych aby kontaktrony obu kanałów przełączały się w tym samym czasie. Z tego co wiem projekt nie został ukończony a na pewno nie udostępniony publicznie 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Shogun_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
36 minut temu, zjj_wwa napisał:

optymalne nie jest ani break-before-make, ani make-before-break, a właśnie coś "pomiędzy".

A to "pomiędzy" to co to jest? No make, no brake? ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, zjj_wwa napisał:

dwa do potęgi osiem przekaźników daje 256 różnych poziomów głośności. 

Ten shunt to generalnie dobry pomysł. 

Przy podejściu 2^8 musisz trochę przemyśleć "kolejność" załączania i rozłączania. Albowiem optymalne nie jest ani break-before-make, ani make-before-break, a właśnie coś "pomiędzy".  To można w oprogramowaniu sprytnie uwzględnić. 

Kod Graya się kłania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jestem Europejczykiem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Shogun_ napisał:

Jakie są wasze przemyślenia ?

U mnie sterowanie głośnością odbywa się w dwu miejscach: we wzmacniaczu analogowo za pomocą 2 rezystorów ustalających max. poziom mocy, a potem tłumienie cyfrowo w playerze. Można to rozbudować do dwu zestawów rezystorów głośność dzień/noc - przełącznik plus przekaźnik.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kolega wyżej napisał, ustalamy sobie poziom maksimum (0 dB) dzielnikiem rezystorowym, głośność regulujemy bezstratnie cyfrowo. Tak działa to u mnie w systemie i uważam to za najlepsze rozwiązanie. Jeśli musimy używać regulacji analogowej, optymalnym rozwiązaniem są rezystory kluczowane przekaźnikami i kluczowa jest jakość przekaźników. Rezystory o tolerancji 1% w zupełności wystarczą, o czym pisał już kolega przemak.

To już n-ta dyskusja na ten temat, polecam autorowi trochę poszukać na forum, wątków jest sporo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ricambi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, McGyver napisał:

A to "pomiędzy" to co to jest? No make, no brake? ?

Pierwsza myśl jaka normalnie przychodzi do głowy to break before make na wszystkich pozycjach bitowych.

Ale można to trochę skomplikować. Można softem przeanalizować w oprogramowaniu lub w logice stan wszystkich pozycji bitowych "przed" i "po"  zmianie.

W szczególności .. niektóre z nich będą"1" zarówno przed jak i po zmianie. Tych nie ma potrzeby breakować.

Pozostałe zaś break before make.

... a jakie przekaźniki polecacie tak w ogóle?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Niebawem odpalę się zobaczy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem tej ścieżki z regulacją cyfrową. Wielu z nas ma takie tory i nie ma tam potrzeby dodatkowej regulacji.

Chodzi zapewne o tradycyjny tłumik rezystorowy jedynie dozbrojony automatyką cyfrową. 

Kilka uwag. 

Nie jest prawdą, że jak zastosuje się rezystory precyzyjne to nie będzie problemu z balansem między kanałami. Trzeba zastosować właściwy układ (np. unikać ekstremalnie dużych stosunków rezystancji) a wiec odpowiednie kodowanie przełączeń drabinki.

Co zastosować do przełączania? Elementy przełączające mechaniczne; kontaktrony, miniaturowe przekaźniki. A może elementy półprzewodnikowe. Teza karkołomna? Widziałem knoty na stykach mechanicznych i dobre rozwiązania na półprzewodnikowych. 

Sam sposób przełączania jest o tyle ważny aby nie było słychać artefaktów. Ale to da się zrealizować programowo sterownikiem. 

Niby proste ale diabeł tkwi w szczegółach.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może nie odkrywać Ameryki na nowo. W jednym ze swoich wzmacniaczy miałem drabinkę. Mało mnie to interesowało, ale pamietam że to był jakiś amerykański wypas. W nowym modelu oczywiście juz zaoszczędzili i jakis badziewny ALPS siedzi. Domyslam się że już wszyscy wiedzą o jaki wzmacniacz chodzi bo chyba żaden inny producent nie porwał się na taki hiend poniżej 100kzł. 

Jeśli chodzi o samą pracę to faktycznie rewelacja, do godziny 12tej płyna regulacja. W bloku nocą nie miałem nic lepszego.

Nie można tego zastosować w tańszych sprzętach, tym bardziej swłasnych konstrukcjach ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość JanF

(Konto usunięte)
W dniu 11.04.2020 o 19:35, Shogun_ napisał:

Chciałbym rozpocząć dyskusje na temat regulacji głośności. Jak najlepiej zrobić to w konstrukcji DIY i w miarę rozsądnym budżecie. 

Hmm ... zacznij od jakiegoś lepszego potka z drabinką normalnych R i zobacz, co wyjdzie.
Prawdę mówiąc, nie wierzę, ze wstawienie złożonego mechanizmu na przekaźnikach ze złota i szlifowanych diamentów sterowanych najnowszym procesorem x1024 bit coś wniesie, co powali akustycznie. Więcej zeżre akustyka pokoju plus inny zastany całokształt, niż da ten ambitny i de facto oparty o histerię soniczną projekt. Król jest nagi, a dziewice bez certyfikatu.      

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdę mówiąc zastanawiam się aktualnie nad wyborem pomiędzy:

Aktywną regulacją głośności (Układem Baxandalla) 

 potencjometrem cyfrowym (najprostszy procek do jego wysterowania) ?

Jeśli potencjometr cyfrowy to pytanie jaki ?

Czy ktoś może polecić coś ciekawego ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwykłe Khozmo albo shunt na przełącznikach(mechanicznych) dobrej firmy(np elma),albo potencjometr firmy lepszej niż alps(np tkd) też najlepiej połączony w shunt.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez artw

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 godzin temu, Shogun_ napisał:

Prawdę mówiąc zastanawiam się aktualnie nad wyborem pomiędzy:

Aktywną regulacją głośności (Układem Baxandalla) 

 potencjometrem cyfrowym (najprostszy procek do jego wysterowania) ?

Jeśli potencjometr cyfrowy to pytanie jaki ?

Czy ktoś może polecić coś ciekawego ?

Potencjometry "cyfrowe" to najczęsciej opampy ze sterowaną drabinką rezystorową w sprzężeniu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tu kilka ciekawych projektów regulacji głośności (na opampach lub PGA2310):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 godzin temu, Shogun_ napisał:

Prawdę mówiąc zastanawiam się aktualnie nad wyborem pomiędzy:

Aktywną regulacją głośności (Układem Baxandalla) 

 potencjometrem cyfrowym (najprostszy procek do jego wysterowania) ?

Jeśli potencjometr cyfrowy to pytanie jaki ?

Czy ktoś może polecić coś ciekawego ?

Sensowne byłoby połączenie układu Baxandalla z potencjometrem cyfrowym.

Dlaczego? Bo w układzie Baxandalla wzmocnienie zależy jedynie od stosunku rezystancji w gałęziach i potrzebuje liniowego potencjometru do uzyskania wymaganej krzywej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jestem Europejczykiem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zrobiłem sobie prostą regulację na przełączniku 24-pozycyjnym, 4-biegunowym MBB. Skupiłem się jednak na zupełnie innych rzeczach niż DIY-owy konsensus. Po pierwsze - czułość całego toru taka, żeby mieć 2V RMS -> 0.9 Pmax (brak przesteru nawet na pełnym odkręceniu głośności) po drugie - pełna różnicowość od wejścia (XLR) do wyjścia (mostek). Dlatego 4-biegunowy przełącznik. Potencjometr musiałby mieć 4 ścieżki i raczej by się nie nadał z uwagi na denną zbieżność.

Żadnych shunt-ów, rezystory co prawda 0.5%, ale z najzwyklejszego szeregu E12 (tylko na samym dole lekkie odejście od szeregu) - dają mi w sam raz 1.7dB w jednym kroku, na dole trochę więcej, aż do 9.5dB w pierwszym kroku po lewej. Nigdy nie miałem wrażenia braku zakresu regulacji, choć faktem jest, że potrafię wykorzystywać wszystkie położenia regulatora - od cichego słuchania wiadomości (z kompresją dynamiki) w nocy do full wypas odsłuchów klasyki nagranej z przyzwoitą dynamiką. Łącznie mam 55dB różnicy między głośnością minimalną a max.

Za to skupienie się na CMRR i w pełni zbalansowana architektura daje rezultaty wręcz spektakularne. Zero brumu, a nawet ze źródłami typu tanie karty USB nie ma w ogóle problemów z piszczeniem przy przesuwaniu myszy itp. zjawisk trapiących normalne systemy RCA. Jest niezłe zbliżenie się do osiągów takich sprzętów w pomiarach loopback. Mi jeszcze nie wywietrzał idealizm w postaci projektowania dla melomana nie-audiofila, którego na przyzwoite kolumny może jeszcze da się namówić, ale na źródło w podobnej cenie to już zdecydowanie nie.

Jedyna naprawdę odczuwalna wada to brak pilota. Gdybym robił takowego, rozważyłbym powielenie obecnego układu, tyle że na złoconych przekaźnikach w gwiazdę, sterowanych MBB. Alternatywą byłby PGA2310, ale też w układzie w pełni zbalansowanym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, misiomor napisał:

Po pierwsze - czułość całego toru taka, żeby mieć 2V RMS -> 0.9 Pmax (brak przesteru nawet na pełnym odkręceniu głośności)

To jest kluczowa sprawa, pisałem o tym na początku wątku. Należy tak dobrać czułość końcówki mocy, żeby osiągnąć maksymalną moc systemu, przy ustawieniu regulacji cyfrowej na 0 dB lub analogowej na maksimum. Tymczasem większość systemów jest beznadziejnie dopasowana i ich użytkownicy poruszają się w wycinku 1-4 do 1-2 zakresu regulacji, jeszcze bardziej uwypukla problemy ze zrównoważeniem potencjometrów.

 

Godzinę temu, misiomor napisał:

po drugie - pełna różnicowość od wejścia (XLR) do wyjścia (mostek).

 

Godzinę temu, misiomor napisał:

Za to skupienie się na CMRR i w pełni zbalansowana architektura daje rezultaty wręcz spektakularne. Zero brumu, a nawet ze źródłami typu tanie karty USB nie ma w ogóle problemów z piszczeniem przy przesuwaniu myszy itp. zjawisk trapiących normalne systemy RCA.

Zgadzam się w 100%, niestety muszę trochę poczekać ze zmianą toru na zbalansowany.

Godzinę temu, misiomor napisał:

Jedyna naprawdę odczuwalna wada to brak pilota. Gdybym robił takowego, rozważyłbym powielenie obecnego układu, tyle że na złoconych przekaźnikach w gwiazdę, sterowanych MBB. Alternatywą byłby PGA2310, ale też w układzie w pełni zbalansowanym.

Można kupić bez problemu i za normalne pieniądze zestawy do budowy regulatorów na przekaźnikach i rezystorach dyskretnych dla toru zbalansowanego z regulacją w 256 krokach. Kluczowe są dobrej jakości przekaźniki ze stykami pozłacanymi lub hermetyczne ze stykami srebrnymi. Rezystory można sobie dobrać zgodne z własną koncepcją.

Jak pisałem osobiście korzystam z bezstratnej regulacji cyfrowej w DAC i uważam to rozwiązanie za najlepsze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 13.04.2020 o 17:21, Shogun_ napisał:

Czy ktoś może polecić coś ciekawego ?

Ja zrobiłem ten układ:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

sterowanie enkoderem:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

inny enkoder (24 poz/obrót) nie działa prawidłowo (to znaczy działa ale co drugi skok przełączał, przysłali mi jakiś inny niż ten pierwszy omyłkowo)

przekaźniki to:  V23026-A1001-B201 łączone szeregowo bo zasilanie ustawione na +10V

wyświetlacz to hp 5082-7340 wraz z układem CD4010 celem dopasowania poziomów (CMOS do TTL)

zastosowałem 14 przekaźników

przy przełączaniu nie słychać stuków w dźwięku

zrobiłem co 0.5 dB i przełącza płynnie, jak dla mnie zbyt płynnie i czeka mnie zmiana na 0.6 albo 0.7 dB

7 minut temu, witek_z napisał:

 

 

 

Zdjęcie-0334.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez witek_z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zapomniałem napisać ze do każdego wyjścia  enkodera dołączyłem kondensator 10 nF a masę celem niwelacji drgań zestyków.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 minutes ago, Ricambi said:

To jest kluczowa sprawa, pisałem o tym na początku wątku. Należy tak dobrać czułość końcówki mocy, żeby osiągnąć maksymalną moc systemu, przy ustawieniu regulacji cyfrowej na 0 dB lub analogowej na maksimum. Tymczasem większość systemów jest beznadziejnie dopasowana i ich użytkownicy poruszają się w wycinku 1-4 do 1-2 zakresu regulacji, jeszcze bardziej uwypukla problemy ze zrównoważeniem potencjometrów.

Ja do pewnego stopnia rozumiem dążenie do posiadania zapasu wzmocnienia z epoki analogowej, kiedy zresztą tak naprawdę nie było wiadomo jaki jest peak danego urządzenia. Plus jeszcze całe multum standardów amplitudy wyjściowej. W epoce cyfrowej to jest łatwiejsze do ogarnięcia, a w przypadku źródeł o różnych amplitudach wyjściowych można robić atenuatory w interkonektach, żeby wszystkie źródła sprowadzić do tego samego poziomu, do którego następnie dobrać wzmocnienie preampu / wzmaka. Zaletą rezygnacji z traktowania Volume jako dostosowywacza poziomów różnych źródeł jest możliwość ustawiania głośności "uniwersalnie" a nie że trzeba kręcić przy zmianie źródła.

Tym niemniej nawet w cyfrze można się nadziać na niespodziankę - np. jeżeli puścimy uczciwy cyfrowy prostokąt 0dBfs na filtr subsoniczny Q=1 i składowa podstawowa tegoż prostokąta akurat trafi w Fc subsonic'a. Trzecia harmoniczna się rozfazuje z podstawową i peak wyjdzie powyżej 1 - przesterujemy "nieprzesterowywalny" system dla max. odkręcenia. Nawet w przypadku rozwiązań czysto cyfrowych warto jest zdawać sobie sprawę z takich rzeczy.

36 minutes ago, Ricambi said:

Jak pisałem osobiście korzystam z bezstratnej regulacji cyfrowej w DAC i uważam to rozwiązanie za najlepsze.

Ja nie do końca jestem przekonany do cyfrowej regulacji - bo prawdziwa rozdzielczość DAC'ów wcale nie wyszła poza uczciwe pomiarowe 16 w porywach do 18 bitów. A to jest na granicy pokrycia dynamiki słuchu minus szumy pomieszczenia odsłuchowego. Propaganda "32 bit" sigma delta to jest oszustwo, one taką rozdzielczość uzyskują tylko na sygnałach silnie deterministycznych typu sinus. Na transjentach się gubią w stopniu wręcz żenującym w porównaniu z solidną drabinką a'la PCM1704.

Chociaż jeżeli system jest zaprojektowany solidnie, że dla max volume mamy "luksusowy" odsłuch klasyki nagranej z pełną dynamiką bez kompresji, wtedy ściszenie nawet na drodze cyfrowej nadal utrzyma szum kwantyzacji poniżej szumów pomieszczenia odsłuchowego, a muzykę skompresowaną na tyle, że wymaga ściszenia, można traktować jak niepełnowartościową i nie przejmować się zmniejszoną rozdzielczością bitową dla takiego wybrakowanego towaru.

PS. Cyfrowa regulacja ma też taką wadę, że system analogowy jest niejako odkręcony na max. I trzeba się przyłożyć żeby brumy i inne zakłócenia nie właziły. Atenuacja potencjometrem głośności na niektóre zakłócenia jednak pomaga.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystam z DAC na dyskretnej drabince rezystorowej o rozdzielczości 28 bitów, przy materiale 16 bit pozostaje 12 bitów / 72 dB na regulacje i w zupełności wystarcza. Przy materiale 24 bitowym jest już gorzej, zostają 4 bity / 24 dB do regulacji, dlatego wspomagam się psudodrabinką i trzech położeniach do regulacji zgrubnej.

Godzinę temu, misiomor napisał:

PS. Cyfrowa regulacja ma też taką wadę, że system analogowy jest niejako odkręcony na max. I trzeba się przyłożyć żeby brumy i inne zakłócenia nie właziły. Atenuacja potencjometrem głośności na niektóre zakłócenia jednak pomaga.

Zgadza się, u mnie na szczęście wyjście dyskretnej drabinki w DAC jest podpięte bezpośrednio pod końcówki mocy poprzez psudodrabinkę o trzech pozycjach. Wyskalowane jest w taki sposób, że przy najmniejszym tłumieniu drabinki, osiągam poziom dźwięku które jestem w stanie wytrzymać przez krótki czas najgłośniejszych partii muzyki, pozostałe dwa poziomy służą do cichszego słuchania sygnału 24 bitowego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam że nie zgłębiałem tematu dyskretnych DAC'ów o wysokiej liczbie bitów. Tym niemniej rozwiązania DAC / ADC (SAR) o zweryfikowanej, pomiarowej rozdzielczości jednak posługują się laserowo trymowanymi drabinkami, zapewniającymi odpowiednią precyzję elementów odpowiedzialnych za MSB. Dlatego sceptycznie podchodzę do deklaracji o 28-bit rozdzielczości.

Po drugie - sygnał 16-bit można uzupełnić zerami bądź jedynkami od strony LSB i wtedy pod względem głośności nie będzie się różnił od 24-bit.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, misiomor napisał:

Ja do pewnego stopnia rozumiem dążenie do posiadania zapasu wzmocnienia z epoki analogowej, kiedy zresztą tak naprawdę nie było wiadomo jaki jest peak danego urządzeni

Obecnie też rezerwa jest przydatna bo zdarzają się płyty/pliki które po przejściu przez DAC mają niższy poziom niż maksymalny. Np. mam płytę BD audio która jest wyraźnie cichsza od innych na wyjściu analogowym. Możliwe że jest to efekt tego że materiał na niej to format 24/96 a przy 24 bitowej rozdzielczości można bez żadnych oporów pozostawić pewien margines bezpieczeństwa ze względu na wysokie, krótkotrwałe poziomy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minute ago, Lech36 said:

Obecnie też rezerwa jest przydatna bo zdarzają się płyty/pliki które po przejściu przez DAC mają niższy poziom niż maksymalny. Np. mam płytę BD audio która jest wyraźnie cichsza od innych na wyjściu analogowym. Możliwe że jest to efekt tego że materiał na niej to format 24/96 a przy 24 bitowej rozdzielczości można bez żadnych oporów pozostawić pewien margines bezpieczeństwa za względu na wysokie, krótkotrwałe poziomy.

Ta płyta prawdopodobnie jest nagrana lepiej niż wszystkie inne. Może np. sięgać pełnej amplitudy (-1 lub +1) jedną próbką na całej płycie. Na cienkim sprzęcie będzie grać za cicho, aż do pokusy ustawienia wzmocnienia np. na -6dBfs -> Pmax, co jednak da przester na tych nielicznych próbkach z okolic max. amplitudy. To by była partanina. Natomiast płyty nie sięgające okolic -1 lub +1 choćby jedną próbką to ogromna rzadkość w dzisiejszych czasach. Jeżeli płyta jest tak nagrana, to albo jest to pomyłka, albo zamysł artystyczny przewiduje granie cicho cały czas i nie należy tego podgłaśniać na prawidłowo zestrojonym systemie.

Żeby dobrze nagrane płyty grały dobrze dla głośności ustawionej bez przesterów, trzeba zrobić naprawdę solidne kolumny z odpowiednimi wzmacniaczami. A jak jest za cicho na takim ustawieniu (0dBfs -> Pmax), znaczy że sprzęt jest do luftu. A ponieważ większość sprzętu posiadanego przez odbiorców muzyki jest denna, to realizatorzy robią kompresję dynamiki. Wtedy na kiepskim sprzęcie jest "głośno i radośnie", ale o odwzorowaniu gradacji dynamicznych nie ma mowy - nawet na dobrym sprzęcie. Dobry sprzęt (odtwarzający dobre płyty) jest jak samochód typu Bentley. Ma rezerwę przyspieszenia, z której korzysta się rzadko.

24-bit vs 16-bit nie ma żadnego znaczenia dla poziomów głośności. Powiedzmy że (szesnastkowo w kodzie uzupełnień do 2) max. amplitudę DAC-a 24-bit reprezentują liczby 0x7FFFFF (prawie +1) oraz 0x800000 (dokładnie -1). Sygnał 16-bit przy konwersji do 24-bit można uzupełnić zerami, przez co max. amplituda dodatnia zjedzie na poziom 0x7FFF00 (jak dla DAC'a 24 bit). Zakładając że ani 24-bit ani 16-bit nie wykorzystują dokładnego -1 (skoro po stronie dodatniej nie ma odpowiednika), wartości max. od strony ujemnej będą odpowiednio 0x800001 dla 24-bit i 0x800100 dla 16-bit. Łącznie dla sygnału 16-bit konwertowanego do 24-bit max. głośność jest o całe 0.000264dB niższa niż w formacie 24-bit. Dość zaniedbywalna różnica.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.